dijous, 21 de juliol del 2011

DEL JOC A LES CONDUCTES DE RISC

Qui podia dir, fa uns anys, que l'exposició a determinades pel·lícules o a determinades músiques es pogués associar a conductes violentes? Qui podia preveure la importància que els videojocs podrien tenir en l'augment de conductes de risc per part dels joves? Tal vegada la situació ens sobrepassa.

L'arribada de les noves tecnologies ens obre uns interrogants que mai hauríem imaginat en relació amb el joc. Què suposa que un nen o adolescent pugui entrar, des de l'escenari del joc, des de les imatges d'una filmació o des de l'audició d'un tema musical, a curses de cotxes il·legals, a situacions de violència extrema o de conductes sexuals de risc?


Són escassos els estudis fets des del rigor científic. Hi ha hagut opinions, però sovint han mancat arguments. Darrerament, a la Universitat alemanya de Regensburg, s'ha dut a terme una seriosa revisió dels treballs sobre aquest tema i que tenen el seu suport en una metodologia correcta. Han avaluat estudis fets a Europa i als Estats Units durant els darrers vint anys i que inclouen una població que supera les 80.000 persones. Han evidenciat, des de diferents procediments de recerca, que hi ha una connexió clara entre l'exaltació del risc i l'augment de les conductes de risc. A llarg i a curt termini.


Destaquen que la magnificació del risc, procedent de diferents medis, pot tenir conseqüències potencialment greus, com morts, danys i elevades despeses econòmiques en una gran varietat d'àrees: abús de drogues, conducció temerària, joc, conductes sexuals de risc.
Els videojocs que exalten el risc són els que tindrien una influència més directa, immediata i perillosa en els nens i adolescents. Els videojocs suposen una participació activa de l'individu, fins a difuminar allò que pot ser virtual i fer-ho, d'alguna manera, real.


Aquestes dades em fan pensar que sovint manca reflexió i actuacions pausades davant l'arribada de les noves tecnologies. I com, sovint, nens i adolescents queden sols i indefensos davant la petita pantalla, sense que hi hagi possibilitat de cap acció educativa per part de qui l'hauria d'exercir. Les noves tecnologies ens obren moltes portes, i n'hem d'estar satisfets. Però, alhora, suposen incrementar el grau de responsabilització i d'implicació en la tasca educativa. Dins la família en primer lloc. I amb un control crític sobre els videojocs. I des de la participació social també. Com és que s'ha actuat amb tanta duresa i contundència contra el tabac, amb arguments de la preservació de la salut cardiopulmonar, i no es faci res, en canvi, per preservar la salut mental i la sana convivència entre els nostres menors? D'ells depèn el nostre futur.



Tractaments de conductes de risc a l'adolescència a Girona
http://www.drjosepcornella.com/conductes-risc-adolescencia.php

Tratamiento de conductas de riesgo en adolescentes en Girona
http://www.drjosepcornella.com/es/conductas-riesgo-adolescencia.php

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada