Qualsevol lloc públic... Un nen
de quatre anys diu que té set. Insisteix, crida i marraneja. Té set...
S’impacienta i pica de peus. Té set... Quina serà la reacció dels seus
progenitors, allà presents? Gosaran dir-li que té que esperar i aprendre a
controlar-se? O faran el que calgui per donar-li un got d’aigua?
Una de les situacions del món
actual, de la que gairebé no en som conscients, és que ens hem acostumat a la
immediatesa. Premem un botó i seleccionem el canal de televisió que ens agrada.
I amb un altre clic podem navegar per les immensitats de l’espai cibernètic. No
som conscients de la automatització de molts dels nostres actes. I quan una
cosa no ens funciona a la primera de canvi, ja ens hi mostrem impacients.
Els nens no son aliens a
aquesta nostra situació. I es fa difícil que un nen sigui capaç de esperar quan
desitja una cosa. Amb l’objectiu de no causar-li frustracions, moltes vegades
s’oblida que la capacitat d’autocontrol és un valor que cal aprendre.
Un estudi fet a la Universitat
de Duke, a Durham (Estats Units) ha demostrat com els nens que aprenen les
habilitats de l’autocontrol, la meticulositat, la autodisciplina i la
perseverança tenen més probabilitats de tenir a l’edat adulta una millor
qualitat de vida, sense que hi tingui res a veure ni el nivell intel·lectual ni
la classe social. Concretament, els investigadors demostren com els nens que,
als tres anys, tenen ja una capacitat per l’autocontrol, tenen menys
probabilitats, quan són grans, de tenir problemes de salut en general, de
consumir drogues, o de cometre actes delictius. Al mateix temps, tenen una
millor capacitat per gestionar els temes econòmics.
Dins el mateix estudi, en una
mostra de cinc-cents bessons no idèntics (però que suposa unes molt semblants
condicions d’educació i entorn social), aquells que puntuaven més baix en les
mesures d’autocontrol als cinc anys, eren més propensos que els seus germans
per començar a fumar, fracassar en els estudis i participar en conductes
antisocials a l’edat de dotze anys.
Tanmateix, l’estudi afirma que l’autocontrol
és educable; quan es millora, es milloren també les perspectives de futur.
Aquell nen de quatre anys
segueix queixant-se de set... És possible que amb el lloable propòsit de no
causar-li un disgust, algú corri a cercar un got d’aigua. La nostra cultura ens
hi aboca. Però no podem oblidar les qualitats preventives que té l’aprenentatge
de l’autocontrol.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada