diumenge, 3 de febrer del 2013

UN NEN, UNA TAULETA

Les noves tecnologies guanyen terreny i, des de la pressió mediàtica, es van fent imprescindibles. Els nens han entrat de ple en el món de les noves tecnologies. Un estudi realitzat als Estats Units revela que el 77% dels menors de 12 anys fa servir les “tabletes”, aquest dispositiu que facilita l’accés a Internet a qualsevol lloc, per jugar. En menor proporció, també s'empra amb finalitats educatives i com entreteniment. Aquest estudi, realitzat des l’empresa Nielsen, es pregunta per les conseqüències que aquest fet pot tenir a nivell educatiu.

Per els nens que s’inicien en el món digital, la tauleta és menys complexa que un ordinador i més gran que un telèfon intel•ligent. Però, evidentment, quan un nen fa servir aquesta aparells, pot estar exposat als perills intrínsecs que suposa l’ús d’Internet. Es fa imprescindible una correcta supervisió per part dels pares per tal de minimitzar aquests perills. De fet, alguns aparells del mercat ja porten una funció a fi de facilitar el control parental, tot restringint l’accés a determinats continguts i aplicacions.

I per què fan servir lles tabletes els nens? Per jugar a videojocs, per veure pel•lícules o programes de televisió, i també amb finalitats educatives. L’estudi reflecteix també una tendència creixent a que els pares utilitzin la tauleta per entretenir els nens, ja sigui mentre viatgen o mentre esperen en un restaurant.

Tot i els possibles avantatges, molts experts han apuntat que poden arribar a produir-se problemes de desenvolupament, si els usuaris són menors de 6 anys. Els nens s’han de moure, jugar a l’aire lliure i aprendre a relacionar-se socialment, i per això no és recomanable que passin llargues hores sols davant d’un dispositiu, ja que fomenta l’individualisme, dificulta el desenvolupament de moltes capacitats i implica problemes físics, alguns ells relacionats amb l’obesitat infantil. Tanmateix, però, hi ha qui considera que l’ús d’una tauleta no suposa cap problema per al desenvolupament dels nens, i que a més ajuda el nen a adquirir una sèrie de competències, com la creativitat, la capacitat d’organització, l’autonomia personal.

Amb què ens quedem? Res no és bo en excés. Totes les masses piquen, diuen. Una tauleta, és cert, pot ser una bona eina complementària per l’aprenentatge dels nens. No podem aclucar els ulls; cal que els nens coneguin aquestes noves tecnologies. Però tenint en compte que la tecnologia no pot substituir mai l’atenció dels pares ni el tracte amb altres nens. Benvinguda la tauleta si no substitueix els pares; benvinguda la tauleta si se’n fa un us responsable; benvinguda la tauleta si no resta temps al diàleg.

DIARI DE GIRONA, 31 de gener de 2013.
www.diaridegirona.cat/opinio/2013/01/31/nen-tauleta/602048.html

www.drjosepcornella.com/trastorn-desenvolupament.php

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada