dissabte, 28 de gener del 2012
EL CERVELL FELIÇ
Que no ens falti el bon humor! És un bon desig per l’any nou i per tota una vida. I no és fàcil, segurament, mantenir el sentit de l’humor en uns moments en que ens envaeixen, arreu, les situacions desesperades i estressants.
Aquesta setmana s’ha presentat un treball de divulgació, basat en criteris científics, en que es recomana riure, al menys, quinze minuts al dia. Amb aquesta senzilla acció, s’ha observat com millora el sistema immunitari (les defenses de l’organisme) i com es rebaixa fins a un 40 % el risc de patir infarts i feridures. Les persones capaces de riure pateixen menys dolors en els tractaments dentals i tenen una esperança de vida més llarga. Si n’és d’important ser capaç de riure!
Aquest treball s’ha dut a terme a la Universitat de Navarra, sota la batuta de la professora Natàlia López Moratalla, i la seva divulgació es fa a través d’un vídeo que es titula “Cervell feliç: el riure i el sentit de l’humor”. La Dra. Moratalla afirma que l’humor i la felicitat van associats a portar-se bé amb un mateix i amb l’entorn. Per tant, és fonamental tenir cura del sentit de la vida i de les relacions amb els demés. Si hom és capaç de riure’s dels obstacles que li impedeixen ser feliç, aleshores és capaç de superar-los. El més interessant és que tot aquest treball es fonamenta en estudis sobre la bioquímica cerebral, ja que s’ha estudiat què és el que passa en cada zona del cervell des de que ens expliquen un acudit fins que comencem a riure.
El sentit de l’humor és una característica estrictament humana i, molt sovint, els acudits que fan riure es basen en situacions d’absurditat que impliquen reaccions en diferents estructures cerebrals. I aquí es descobreix una diferència interessant entre els homes i les dones. Sempre s’ha dit que el cervell masculí és més primari; allò que és il•lògic ja és suficient per activar l’humor. El cervell femení integra més àrees cerebrals en el mateix procés, amb major implicació de les emocions. Això vol dir que no en fan prou amb la absurditat; cal que, a més, aquesta sigui graciosa per provocar la emoció d’allò que és divertit. De la mateixa manera que passa amb un plànol de les estacions de metro, diríem que, tot i que els punts de partida i arribada són els mateixos, el cervell femení utilitza més estacions en el mateix recorregut. En tots els casos, però, captar la absurditat vol dir utilitzar les capacitats del cervell pel que fa a emmagatzemant, manipulació i comparació d’elements interdependents. Els neurotransmissors cerebrals arriben a activar els mecanismes de l’eufòria i de la rialla.
Riure és important. I és més important encara aprendre a contrarestar l’estrès amb el sentit de l’humor.
dimecres, 11 de gener del 2012
EL MAL TRAÏDOR
“El xarampió és un mal traïdor”, deien els nostres avis. I és que, tot i reconèixer el seu previsible curs benigne, es temien les terribles complicacions que en podien seguir d’un xarampió mal curat. Per això és una d’aquelles malalties que més rituals té al seu voltant per conjurar-ne els maleficis. Uns maleficis que poden dur a la mort o a una severa incapacitat degut a afectació del sistema nerviós.
El xarampió segueix essent un mal traïdor. La Organització Mundial de la Salut ha donat la senyal d’alerta: si no s’activen les mesures de control, el xarampió pot causar mig milió de morts anuals a partir del 2012 i acabar així amb divuit anys de esforços internacionals per eradicar aquesta malaltia.
La lluita contra el xarampió es basa en la vacunació. Si el 1989 van morir 1,1 milions de nens menors de cinc anys degut a aquesta malaltia, durant el 2008 el nombre de defuncions no va arribar a 120.000. amb la vacunació es va aconseguir rebaixar un 25 % de la mortalitat infantil en aquest període.
Però des de que van començar a disminuir els índex de vacunació, hi ha hagut una rebrotada d’aquesta malaltia que, com sempre, causa estralls entre la població més desfavorida. Txad, Zimbabwe i Nigèria són tres dels països més afectats, amb més de un miler de morts. Però també son preocupants les dades sobre epidèmies de xarampió a Indonèsia, Filipines, Tailàndia, Vietnam i, més a prop nostre, Bulgària. Sempre es tracta de epidèmies sobre població no vacunada.
Hi ha hagut certes polèmiques sobre la vacuna. Però avui se sap que els seus nivells de seguretat i eficàcia són molt elevats i està més que justificada. S’ha evidenciat abastament que no hi ha cap relació entre la vacuna i l’aparició d’autisme.
Cal vacunar. És més. Es tracta d’una qüestió de responsabilitat social. En uns moments en que es viatja amb tanta facilitat, és fàcil transportar el virus d’un país desenvolupat (amb mitjans de tractament adequats) a un país en vies de desenvolupament, on la malaltia pot ser mortal de necessitat. Si s’aconsegueix vacunar el 90 % de la població contra el xarampió, es podrà disminuir la seva mortalitat en un 95 %. Val la pena!
Fa uns anys els nostres avis deien que “l’aigua d’escabiosa trenca el xarampió i la rosa”. Avui, ja en segle XXI, sabem que l’aigua d’escabiosa que necessitem per trencar el malefici d’aquest mal traïdor és la vacuna. Vacunar val la pena quan es pensa en salut individual. Però, des d’una perspectiva ètica i social, en un món ple de desigualtats pel que fa a l’accés a recursos de salut, caldria preguntar-nos si aquest acte no esdevé una obligació moral.
El xarampió segueix essent un mal traïdor. La Organització Mundial de la Salut ha donat la senyal d’alerta: si no s’activen les mesures de control, el xarampió pot causar mig milió de morts anuals a partir del 2012 i acabar així amb divuit anys de esforços internacionals per eradicar aquesta malaltia.
La lluita contra el xarampió es basa en la vacunació. Si el 1989 van morir 1,1 milions de nens menors de cinc anys degut a aquesta malaltia, durant el 2008 el nombre de defuncions no va arribar a 120.000. amb la vacunació es va aconseguir rebaixar un 25 % de la mortalitat infantil en aquest període.
Però des de que van començar a disminuir els índex de vacunació, hi ha hagut una rebrotada d’aquesta malaltia que, com sempre, causa estralls entre la població més desfavorida. Txad, Zimbabwe i Nigèria són tres dels països més afectats, amb més de un miler de morts. Però també son preocupants les dades sobre epidèmies de xarampió a Indonèsia, Filipines, Tailàndia, Vietnam i, més a prop nostre, Bulgària. Sempre es tracta de epidèmies sobre població no vacunada.
Hi ha hagut certes polèmiques sobre la vacuna. Però avui se sap que els seus nivells de seguretat i eficàcia són molt elevats i està més que justificada. S’ha evidenciat abastament que no hi ha cap relació entre la vacuna i l’aparició d’autisme.
Cal vacunar. És més. Es tracta d’una qüestió de responsabilitat social. En uns moments en que es viatja amb tanta facilitat, és fàcil transportar el virus d’un país desenvolupat (amb mitjans de tractament adequats) a un país en vies de desenvolupament, on la malaltia pot ser mortal de necessitat. Si s’aconsegueix vacunar el 90 % de la població contra el xarampió, es podrà disminuir la seva mortalitat en un 95 %. Val la pena!
Fa uns anys els nostres avis deien que “l’aigua d’escabiosa trenca el xarampió i la rosa”. Avui, ja en segle XXI, sabem que l’aigua d’escabiosa que necessitem per trencar el malefici d’aquest mal traïdor és la vacuna. Vacunar val la pena quan es pensa en salut individual. Però, des d’una perspectiva ètica i social, en un món ple de desigualtats pel que fa a l’accés a recursos de salut, caldria preguntar-nos si aquest acte no esdevé una obligació moral.
dimarts, 3 de gener del 2012
UTÒPIC NADAL
Fa poc hem celebrat Nadal. A vegades penso que es fa complicat celebrar el Nadal. O que ens hem complicat la vida a l’hora de celebrar aquesta que considerem la festa de totes les festes. I és que ens neguitegen moltes coses a l’hora de pensar en el Nadal.
Nadal és utopia. Per definició, la utopia no existeix, està fora de qualsevol lloc. I, si no existeix, no es pot descriure. Però si els humans som tan aficionats a parlar de utopia i, fins i tot, tenim somnis utòpics, és que, d’alguna manera, la utopia deu tenir alguna forma d’existència. I ara ve la complicació filosòfica: ¿només existeix allò que és, o és que també existeix allò que encara no és?. La utopia no és, no existeix com a realitat. Però, de ben segur, és quelcom que pot ser realitat, vol ser i fer-se present, i lluita, en definitiva, per arribar a ser. Nadal és utopia.
De fet, la utopia constitueix l’essència del judeocristianisme. La utopia no està present en altres religions, ben dignes, que fan la seva aproximació a l’element sagrat des de l’experiència. No. La Bíblia està farcida de relats que experimenten les realitats més sagrades a partir del pensament utòpic que cerca l’Amor i la Justícia. Des d’Abraham, passant per tots els profetes, i especialment en la persona d’aquell Nen del qual, per Nadal, en celebrem el seu naixement.
No hi ha utopia sense esperança. I l’esperança fa creure en la utopia.
Vivim en un món en que ens cal esperar sempre. Esperem tantes coses... Però qui espera s’asseu resignadament a que els fets succeeixin. Qui espera està en actitud passiva. No li cal cap mena de lluita. Això no és esperança.
L’esperança, en canvi, vol dir espera activa. Si el Nadal és utopia, i la utopia es fonamenta en l’esperança, Nadal ha de significar un compromís en un món tan malmès i amb tants pocs signes d’esperança. L’Amor i la Justícia (dues paraules massa gastades en els nostres diccionaris de carrer) representen la utopia de estar al costat d’aquelles persones a qui no s’ha fet justícia. I les injustícies abunden avui als nostres pobles: injustícies econòmiques, injustícies socials, injustícies culturals, injustícies de gènere,...
La utopia de Nadal ens permet somiar en un món amorosit, fratern, sense injustícia, en harmonia amb la natura. Un món on es pugui convertir la injustícia en justícia, l’odi en amor, el pecat en perdó. Un món on es puguin recompondre les relacions humanes, les xarxes de amor i solidaritat. Una esperança malgrat totes les veus calamitoses i que mantingui encesa la flama de la utopia malgrat s’apaguin les llumetes d’aquest Nadal.
Desitjo que hagueu passat un bon i utòpic Nadal.
Nadal és utopia. Per definició, la utopia no existeix, està fora de qualsevol lloc. I, si no existeix, no es pot descriure. Però si els humans som tan aficionats a parlar de utopia i, fins i tot, tenim somnis utòpics, és que, d’alguna manera, la utopia deu tenir alguna forma d’existència. I ara ve la complicació filosòfica: ¿només existeix allò que és, o és que també existeix allò que encara no és?. La utopia no és, no existeix com a realitat. Però, de ben segur, és quelcom que pot ser realitat, vol ser i fer-se present, i lluita, en definitiva, per arribar a ser. Nadal és utopia.
De fet, la utopia constitueix l’essència del judeocristianisme. La utopia no està present en altres religions, ben dignes, que fan la seva aproximació a l’element sagrat des de l’experiència. No. La Bíblia està farcida de relats que experimenten les realitats més sagrades a partir del pensament utòpic que cerca l’Amor i la Justícia. Des d’Abraham, passant per tots els profetes, i especialment en la persona d’aquell Nen del qual, per Nadal, en celebrem el seu naixement.
No hi ha utopia sense esperança. I l’esperança fa creure en la utopia.
Vivim en un món en que ens cal esperar sempre. Esperem tantes coses... Però qui espera s’asseu resignadament a que els fets succeeixin. Qui espera està en actitud passiva. No li cal cap mena de lluita. Això no és esperança.
L’esperança, en canvi, vol dir espera activa. Si el Nadal és utopia, i la utopia es fonamenta en l’esperança, Nadal ha de significar un compromís en un món tan malmès i amb tants pocs signes d’esperança. L’Amor i la Justícia (dues paraules massa gastades en els nostres diccionaris de carrer) representen la utopia de estar al costat d’aquelles persones a qui no s’ha fet justícia. I les injustícies abunden avui als nostres pobles: injustícies econòmiques, injustícies socials, injustícies culturals, injustícies de gènere,...
La utopia de Nadal ens permet somiar en un món amorosit, fratern, sense injustícia, en harmonia amb la natura. Un món on es pugui convertir la injustícia en justícia, l’odi en amor, el pecat en perdó. Un món on es puguin recompondre les relacions humanes, les xarxes de amor i solidaritat. Una esperança malgrat totes les veus calamitoses i que mantingui encesa la flama de la utopia malgrat s’apaguin les llumetes d’aquest Nadal.
Desitjo que hagueu passat un bon i utòpic Nadal.
dimarts, 6 de desembre del 2011
ESPORT INFANTIL I ÈTICA
Les copes que ha guanyat el Barça ha generat una
onada d’entusiasme cap al futbol, accentuada encara més per la victòria
espanyola al Mundial de Sud-àfrica i el fantàstic gol d’Iniesta. Afegim-hi la
rotunditat de la raqueta de Nadal, i les altres medalles i èxits aconseguits
per atletes del nostre país en altres esports menys mediàtics. Qui no somia en
arribar a fites semblants? Qui no veu possible acaronar la glòria i els guanys
econòmics (no els oblidem mai) de l’èxit? Qui no somia en convertir-se en un
d’aquests herois consagrats per la societat com són els esportistes d’élite?
Per això hi ha una creixent tendència a veure en
l’esport quelcom més que una activitat que, a més de beneficiar l’organisme, educa
en la cooperació. I es corre el risc de que una activitat amb un reconeixement
saludable indiscutible, en ser mal administrada, pugui tenir uns efectes
indesitjables prou importants en la vida de nens i adolescents.
Els nens solen començar ja de ben petits els
entrenaments i disciplines per garantir un possible èxit. Les moltes hores que
hi dediquen no permeten, sovint, la pràctica de la resta d’activitats de formació
personal, ja siguin acadèmiques o de lleure.
La situació es complica especialment en determinats
esports que exigeixen unes formes corporals gràcils, unes constitucions de
permanent infantilisme. Em refereixo, per exemple, a la gimnàstica rítmica. La seva
pràctica intensiva pot produir, en nenes, un retard important en el seu
desenvolupament biològic, especialment en l’aparell reproductor, amb importants
conseqüències de cares al futur.
I què passa quan un nen no aconsegueix les fites
marcades per l’entrenador? Malauradament, quan primen els interessos del club
per damunt dels interessos de les persones, assistim al descrèdit davant els
companys i a la frustració interna, amb pèrdua de l’autoestima. Qui ha educat pel
fracàs? Es fàcil dir allò de que el que importa és participar; però no es sol
recordar davant una derrota. Com afecten aquestes situacions en les ments
joves, en període de formació i creixement interiors?.
El Comitè Català de Bioètica recordava aquests dies
que el reconeixement de les bondats de l’esport no ha de fer oblidar la
vigilància que cal; l’entusiasme de pares i entrenadors no ha de passar per
damunt de la voluntat no explícita dels menors que es poden veure abocats a una
carrera d’obstacles i sacrificis que poden danyar la seva salut física i
psíquica.
Tota pràctica esportiva ha de tenir com a objectiu
la beneficència (acció beneficiosa) cap a la persona que la practica, evitant
la maleficència. I cap nen hauria de ser manipulat a fi que participi en unes
activitats esportives que no ha triat.
dijous, 1 de desembre del 2011
AUTOCONTROL SALUDABLE
Qualsevol lloc públic... Un nen
de quatre anys diu que té set. Insisteix, crida i marraneja. Té set...
S’impacienta i pica de peus. Té set... Quina serà la reacció dels seus
progenitors, allà presents? Gosaran dir-li que té que esperar i aprendre a
controlar-se? O faran el que calgui per donar-li un got d’aigua?
Una de les situacions del món
actual, de la que gairebé no en som conscients, és que ens hem acostumat a la
immediatesa. Premem un botó i seleccionem el canal de televisió que ens agrada.
I amb un altre clic podem navegar per les immensitats de l’espai cibernètic. No
som conscients de la automatització de molts dels nostres actes. I quan una
cosa no ens funciona a la primera de canvi, ja ens hi mostrem impacients.
Els nens no son aliens a
aquesta nostra situació. I es fa difícil que un nen sigui capaç de esperar quan
desitja una cosa. Amb l’objectiu de no causar-li frustracions, moltes vegades
s’oblida que la capacitat d’autocontrol és un valor que cal aprendre.
Un estudi fet a la Universitat
de Duke, a Durham (Estats Units) ha demostrat com els nens que aprenen les
habilitats de l’autocontrol, la meticulositat, la autodisciplina i la
perseverança tenen més probabilitats de tenir a l’edat adulta una millor
qualitat de vida, sense que hi tingui res a veure ni el nivell intel·lectual ni
la classe social. Concretament, els investigadors demostren com els nens que,
als tres anys, tenen ja una capacitat per l’autocontrol, tenen menys
probabilitats, quan són grans, de tenir problemes de salut en general, de
consumir drogues, o de cometre actes delictius. Al mateix temps, tenen una
millor capacitat per gestionar els temes econòmics.
Dins el mateix estudi, en una
mostra de cinc-cents bessons no idèntics (però que suposa unes molt semblants
condicions d’educació i entorn social), aquells que puntuaven més baix en les
mesures d’autocontrol als cinc anys, eren més propensos que els seus germans
per començar a fumar, fracassar en els estudis i participar en conductes
antisocials a l’edat de dotze anys.
Tanmateix, l’estudi afirma que l’autocontrol
és educable; quan es millora, es milloren també les perspectives de futur.
Aquell nen de quatre anys
segueix queixant-se de set... És possible que amb el lloable propòsit de no
causar-li un disgust, algú corri a cercar un got d’aigua. La nostra cultura ens
hi aboca. Però no podem oblidar les qualitats preventives que té l’aprenentatge
de l’autocontrol.
Etiquetes de comentaris:
autocontrol,
conducta.,
família,
fills
dilluns, 21 de novembre del 2011
INTERNET DEPRIMEIX?
M’ha cridat l’atenció un estudi que s’ha publicat en una prestigiosa revista científica sobre el paper que pot tenir l’ús abusiu de Internet en adolescents i joves. L’estudi es va fer a Austràlia, amb adolescents entre 13 i 16 anys, i és molt clar en les seves conclusions: el risc de depressió és el doble en aquells estudiants que utilitzen Internet de forma patològica.
A què es deu aquest fet? D’una banda, s’assenyala la manca de son. Sabem que molts adolescents que estan “enganxats” a Internet passen moltes hores que s’haurien de dedicar al descans nocturn a connectar-se a xarxes socials o a participar a jocs on-line. Tanmateix, el fet de involucrar-se en aquests jocs fa que els joves siguin més reactius cap el contingut del ciberespai. Resulta que el joc esdevé un fet real per l’adolescent; hi ha una elevada competitivitat entre els jugadors, i es pot viure el fracàs en el joc com un fracàs real en les pròpies vides. No es separa el món real del món virtual. Hi ha més món més enllà del joc de Internet? A vegades sembla que no. Aquell adolescent que ha reduït hores de son i ha retallat les hores de “convivència presencial” amb els amics i companys, serà molt més vulnerable davant les situacions de fracàs en el joc.
Aquest estudi i altres que s’han publicat recentment posen en evidencia i quantifiquen un problema que ja s’anava intuint; que la utilització patològica de Internet és una entitat real, i que, possiblement, és equiparable al joc patològic. Es tracta d’una nova addicció no farmacològica que pot afectar seriosament la salut mental.
No podem, però, parlar d’una relació de causa – efecte entre Internet i depressió. Més aviat cal considerar la situació de l’adolescent que viu “enganxat” a la pantalla i al ciberespai; es tracta d’un adolescent en que augmenta el seu aïllament social, amb una retirada dels contactes reals. Aquest aïllament social, i la possibilitat de resoldre el lleure des de la seva mateixa habitació, va creant un cercle viciós que el porta a augmentar el consum de Internet i agreujar la situació. I és que les persones que són més vulnerables per la depressió ja tenen una major propensió a l’aïllament social, de manera que en Internet troben una mena de remei a la seva problemàtica.
No es tracta de ser catastrofistes. Es tracta, més aviat, de no amagar la realitat. I la realitat és que l’avanç de les noves tecnologies porta una velocitat superior a la que necessitem per processar els seus riscs i els seus beneficis. Per tant, aquestes dades ens han de moure cap el disseny de programes de prevenció, educant per l’ús de Internet. Internet, com tants altres avenços, és essencialment positiu; tot depèn, però, de l’ús que se’n faci.
http://www.drjosepcornella.com/addiccions.php
A què es deu aquest fet? D’una banda, s’assenyala la manca de son. Sabem que molts adolescents que estan “enganxats” a Internet passen moltes hores que s’haurien de dedicar al descans nocturn a connectar-se a xarxes socials o a participar a jocs on-line. Tanmateix, el fet de involucrar-se en aquests jocs fa que els joves siguin més reactius cap el contingut del ciberespai. Resulta que el joc esdevé un fet real per l’adolescent; hi ha una elevada competitivitat entre els jugadors, i es pot viure el fracàs en el joc com un fracàs real en les pròpies vides. No es separa el món real del món virtual. Hi ha més món més enllà del joc de Internet? A vegades sembla que no. Aquell adolescent que ha reduït hores de son i ha retallat les hores de “convivència presencial” amb els amics i companys, serà molt més vulnerable davant les situacions de fracàs en el joc.
Aquest estudi i altres que s’han publicat recentment posen en evidencia i quantifiquen un problema que ja s’anava intuint; que la utilització patològica de Internet és una entitat real, i que, possiblement, és equiparable al joc patològic. Es tracta d’una nova addicció no farmacològica que pot afectar seriosament la salut mental.
No podem, però, parlar d’una relació de causa – efecte entre Internet i depressió. Més aviat cal considerar la situació de l’adolescent que viu “enganxat” a la pantalla i al ciberespai; es tracta d’un adolescent en que augmenta el seu aïllament social, amb una retirada dels contactes reals. Aquest aïllament social, i la possibilitat de resoldre el lleure des de la seva mateixa habitació, va creant un cercle viciós que el porta a augmentar el consum de Internet i agreujar la situació. I és que les persones que són més vulnerables per la depressió ja tenen una major propensió a l’aïllament social, de manera que en Internet troben una mena de remei a la seva problemàtica.
No es tracta de ser catastrofistes. Es tracta, més aviat, de no amagar la realitat. I la realitat és que l’avanç de les noves tecnologies porta una velocitat superior a la que necessitem per processar els seus riscs i els seus beneficis. Per tant, aquestes dades ens han de moure cap el disseny de programes de prevenció, educant per l’ús de Internet. Internet, com tants altres avenços, és essencialment positiu; tot depèn, però, de l’ús que se’n faci.
http://www.drjosepcornella.com/addiccions.php
Etiquetes de comentaris:
ADDICCIÓ,
adolescents,
DEPRESSIÓ,
Internet
diumenge, 6 de novembre del 2011
QUI TÉ MARE...
Diuen que qui té
mare menja coca... I alguna cosa més. El paper de la mare en l’atenció i
educació primerenca del nen és fonamental. Ja ho havia descrit René Spitz als
camps de concentració dels nazis: els nadons de mares jueves que, en aquella
situació de marasme total, quedaven al costat de les seves mares, vivien. Com
podien, però vivien. En canvi, els nadons que eren separats de les seves mares
i atesos per personal especialitzat en confortables “nurseries”, emmalaltien i
morien. I és que la interacció entre la mare i el fill en els primers mesos de
vida és fonamental per garantir un desenvolupament equilibrat i estable.
L’Acadèmia
Americana de Pediatria ha publicat un interessant estudi en que es demostra com
aquesta interacció única i privilegiada és un bon estri de prevenció de
conductes violentes en els adults. Especialment, s’ha demostrat en països en
vies de desenvolupament. Aquells nens que, durant els primers anys de vida,
rebien una estimulació i interactuaven a través del joc amb les seves mares,
esdevenien adults amb un nivell intel·lectual més elevat, aconseguien millors
fites educatives i participaven en menys baralles i actes violents que aquells
que no havien rebut aquesta estimulació materna, malgrat, a vegades, les conseqüències
de la malnutrició deixaven seqüeles d’un escàs desenvolupament físic. Gran part
de la prevenció passa per la capacitat de jugar.
Aquesta
interacció de la mare amb el fill era molt més important que unes esmerades i
mesurades atencions de puericultura, ja que, segons s’ha pogut veure, influeix
molt positivament en l’autoestima dels nens.
Avui tenim
tecnologia i tenim propostes d’una suposada necessitat d’ensenyament dels nens
des de les edats més primerenques. Però avui ens manquen joguines que permetin
una interacció i un ús adequat de la paraula. No cal que es tracti de joguines
pedagògiques. No. El paper de la joguina ha de ser el de permetre que el nen expressi
les seves emocions i els seus sentiments a través de la imaginació. Tampoc cal
que s’utilitzin paraules carregades de sentit... Cal, senzillament, utilitzar
la paraula senzilla i tendre, con diria Serrat, a través la qual, durant milers
de generacions, els humans han sigut capaços de transmetre’s sentiments i
comunicar-se emocions. La paraula que, sovint, esdevé cançó... Les cançons de
bressol també ajuden a educar!.
Educar, que és tasca del pares, comença
a partir del mateix dia del naixement. I no calen manuals ni pautes. Cal,
senzillament, deixar que els sentiments s’expressin. Cap mare, des de la bona
fe, actuarà malament envers el seu fill.
Etiquetes de comentaris:
adolescents,
família,
fills,
vincle
Subscriure's a:
Missatges (Atom)